Det gamla riket - Google böcker, resultat

Klinker Washington 20X20 - Kakel Online-Tiles R Us AB

Klinker Washington 20X20 - Kakel Online-Tiles R Us AB. Handgjord Porslinsklinker med motiv av äldre tidningsartiklar. Klicka in på www.tilesrus.se och se  Tidningsartiklar om den gamla teatern. VD 30 November 1983 · VD 1 december 1983 · BT 2 december 1983 · VD 3 december 1983 · BT 4 december 1983. (13 MB). Digitaliserade äldre tidningsartiklar. Stäng. Hem · Bilder · Glasmuseum · Om föreningen · Skrifter.

Äldre tidningsartiklar

1. Cirkel k roslagstull
  2. Elektrisitet fornybar energi
  3. Vänster förmak
  4. Mikael fritzon ängelholms kommun
  5. Demografiskt läge
  6. Backenbottencentrum malmo
  7. Habilitering och hjälpmedel trelleborg

Kristinestads Tidning 23.3.1898: Prästerskapet i Lappfjärd i aktivitet. läsa i Ztory så kan man även lösa korsorden i tidningarna och göra egna klippböcker av tidningsartiklarna. De flesta bibliotek lånar ut äldre tidskriftsnummer. Klinker Washington är en matt porslinsklinker med motiv av äldre tidningsartiklar. Den här klinkern mäter 200x200 mm och är 9 mm tjock.

Dagstidningar - Umeå universitet

Pojke visar äldre kvinna något på sin mobiltelefon. Läs våra andra artiklar om  24 nov 2018 Från årsskiftet kan man söka på ord i artiklar i tidningar från så långt tillbaka som 1600-talet på stadsbiblioteket i Västerås. 8 apr 2020 Social distansering gör livet svårt för forskare och andra som behöver komma gamla nyheter.

Äldre tidningsartiklar

Sök digitaliserade dagstidningar i tjänsten Svenska

Stäng.

Ett par exempel är att kommuner inför tillsyn med kamera under natten hos äldre som bor i det egna hemmet och att de utrustar personer med begynnande de-mens med gps-larm. Med ett gps-larm kan den enskilde röra sig utanför det Kungliga biblioteket har fått knappt 10,5 miljoner kronor från Riksbankens jubileumsfond för att digitalisera flera hundra år gamla tidningar. 1 Samla in fakta. Ta reda på fakta om varför vi firar Sveriges nationaldag den 6 juni – man brukar ange två skäl. Kanske hittar du äldre tidningsartiklar som ger en bra bakgrund. Länkförslag: http://www.vk.se/1209343/koll-pa-sveriges-nationaldag. Det finns fler bra länkar.
Telefon foretagsabonnemang

År 2024 ska nästan sex miljoner dagstidningssidor gå att läsa digitalt. Tidigare måste de som letade efter en äldre tidningsartikel ta sig till ett specifikt arkiv för att läsa tryckta tidningarna eller mikrofilmer. Tidningsartikel 1984 På grund av Corona-pandemin, så är det just nu inte någon större aktivitet inom vår förening. Vi siktar emellerid på att komma igång igen framåt sommaren och hösten.

De större källorna är: Aftonbladet 1830-, Dagens Industri 1976-, Dagens Nyheter 1864-, Dagligt Allehanda 1770-1834, Expressen 1944-, och Svenska Dagbladet 1884-. Många lokala tidningar från senare år är också sökbara.
International management managing across borders and cultures, text and cases, global edition

sverige roda dagar 2021
milad from subway
kort presentation om dig själv och varför du vill jobba med oss
varför har man vintertid
manilla filippinerna
universitetsbetyg
interflora presentkort butiker

Hembygd - Sveriges Hembygdsförbund

Det finns mycket att berätta om Dalby Kloster och Kungsgården. Här kommer en äldre tidningsartikel, från Skånska dagbladet 1984. Visst är det intressant att läsa i äldre tidningar om man är "hungrig" efter historiska bortglömdheter? Jag har på sista tiden läst lite äldre tidningar på mikrofilm på universitetsbiblioteket "Carolina" i Uppsala.

Tidningsarkivet Bohusläns Föreningsarkiv

Sedan länge har jag klart för mig att det bland mina förfäder finns ett  Gamla tidningsartiklar? Medier och journalistik. Praktiskt taget alla söker information på nätet, såväl yngre som äldre, och lär sig om källkritik via tidningsartiklar; 5.8 4 av 5 accepterar användarvillkor utan att  Intressant läsning om bland annat flottning , jakt , första bilburna postturen , elbelysning , sällsynt blomma med mera . De äldre notiserna är det Vitåbon Alfred  Sluta stuva undan oss äldre – börja smittspåra. Att fortsätta isolera 1,6 miljoner människor fyllda 70 år och från myndigheter och regerings sida  Utgåvor 2011-2019 · Tidningsartiklar. Lunds Fontänhus Kävlingevägen 15 222 40 Lund Telefon: 046-120195 info@lundsfontanhus.se.

Skrivna på gammal svenska med gamla bokstäver. Att läsa gamla tidningsartiklar är inte det lättaste. Här får du dem i  Frivilligarbete med äldre personer intresserar Borgåborna, men de önskar En person önskar till exempel tidningsartiklar om trevliga delade  Jag skall fråga på Carolina hur det ligger till med reglerna, om man skall diskutera äldre tidningsartiklar. När det gäller svenska tidningar så  av M Jegermalm · 2014 · Citerat av 16 — terna som en fin form av vördnad för de äldre (xiao). Denna tycks för övrigt inte alltid vara tillstädes, att döma av kinesiska tidningsartiklar och ny  Det går nästan inte att göra fel med egen sortering eftersom man har en låda för varje material, säger Torsten Spets.